Trochę więcej o nartach
Published by ross154 under zima2, Znalezione w sieci on 05:56
Dziś załączam obiecane wcześniej informacje jakie wyszukałem na temat nart biegowych w internecie.
Generalnie rozróżniamy narty biegowe i śladowe. Te pierwsze przeznaczone są raczej dla zawodników - są zdecydowanie cieńsze id nart śladowych i można na nich jeździć tylko na przygotowanej trasie. Dla amatorskiego biegania, czy też chodzenia bardziej przydatne są narty śladowe. Są one zdecydowanie szersze od biegowych, choć daleko im do szerokości zjazdówek, (nie mówiąc już o skokowych). Dzięki temu jesteśmy praktycznie niezależni - możemy poruszać się na nich w dowolnym terenie.
Szukaj nart z szerokością przodów od 51mm wzwyż. Te powinny się dobrze sprawdzać tam gdzie jeszcze nikt nie biegał.Od 51 do 55mm, to będą narty uniwersalne - śladowo/biegowe.
Z reguły w połowie ślizgu mają łuskę, dzięki której zapobiegamy cofaniu się nart przy poruszaniu się do przodu. Należy w takim przypadku użyć jedynie parafiny na przody i tyły nart, zostawiając łyskę nienasmarowaną.
Ogólnie uznaje się że:
- biegówki: szer <> 50mm (55-70mm); brak profilu lub profil "dodatni" (najwęższe miejsce pod butem); łuska; turystyka w terenie nizinno-pagórkowych; wiązania NN75, NNN/SNS BC
- BC to śladówki ze stalową krawędzią na trudny teren pagórkowy;wiazania NNN BC/SNS X-Adv, lekkie telemark 3pin (np. SuperTelemark)
Oznaczenia nart
Spotyka się liczbowe oznaczenia twardości według zasady: im twardsze, tym wyższy numer.
Stosowane są też oznakowania literowe: "S" (soft) - miękkie; "M" (medium) - średnie; "H" (hard) - twarde.
Narty biegowe podzielono na cztery grupy, według kryterium ich zastosowania:
S - narty wyczynowe;
A - narty sportowe;
L - narty turystyczne, śladowe;
I - narty o specjalnym przeznaczeniu.
Narty do uprawiania techniki łyżwowej są twardsze i posiadają wzmocnione krawędzie.
Oznaczone są zwykle napisem "skating".
Bardziej elastyczne narty klasyczne poznamy po hasłach "classic" lub "diagonal".
Oznaczenia te dotyczą jednak tylko nart wyczynowych i sportowych.
Długość nart
Styl klasyczny: Narty powinny sięgać do początku nasady kciuka ,przy wyciągniętej do góry ręce .
Dopuszczalna różnica(-5 cm) dla wyczynu oraz nie mniej niż 10 cm powyżej wzrostu dla początkujących.
Styl dowolny - skating : Stosuje się narty o długości 10- 15 cm powyżej wzrostu. Dopuszczalne odchylenie na minus do 5 cm w zależności od budowy i stopnia wytrenowania narciarza.
Przy doborze długości nart należy uwzględnić wagę narciarza korzytsając z tabel odpowiednich dla danej narty.
wg zasady:
długość nart = wysokość narciarza + 1/2 ciężaru ciała - (8-12) cm
Na przykład przy wzroście 175 cm i wadze 70 kg otrzymujemy:
175 + 35 - (8-12) = 198-202 cm
Narty dobieramy tak, żeby po włożeniu kartki papieru pod narty, stojąc równomiernie na nich można ją było wyciągnąć z wyczuwalnym oporem. Jeśli wyciągniemy kartkę bez trudu - za twarde; jeśli wcale - za miękkie.
Wiązania
W sumie jest to najważniejszy element. Ideałem byłby wiązania do których pasowałby zwykłe wojskowe trepy. Są nawet takie wiązania… teoretycznie bo trudne dostania, poza tym są ciężkie.
Były więc wiązania Kandahar Cable Binding, polskie wiązania typu Zryw.
Obecnie produkuje się Rottefella Nato 100 lub 120 , amerykańskie Ramer military,
W swoich nartach zrobiłem sobie własne wiązania, tzn do wiązań NN75 dodałem gumowe pasy z haczykami które trzymają but za piety, do spokojnego „biegania” wystarczają.
Znacznie łatwiej dobrać wiązania „cywilne”
Do sprzętu biegowego:
to idealny sprzęt, kiedy jedziemy na przygotowane trasy czerpać przyjemność z zimowych przebieżek bez obciążenia. Może służyć także w wędrówkach po zaśnieżonych leśnych drogach. Wyzwaniem będzie wybieranie się w nim na zupełnie dziewicze tereny, lub jazda z ciężkim plecakiem - buty okażą się za miękkie, a narty za wąskie.
W tej klasie sprzętu są trzy najpopularniejsze rodzaje wiązań:
• Nordic 75 "kaczy dziób" - trzy bolce wystające z płytki wiązania wchodzą w trzy otwory w bucie, ramka z góry dociska całość, coby nie wypadło. Na narcie, na wysokości obcasa montuje się jeszcze podpiętek zgodny z wyżłobieniem w podeszwie buta. Całość jest prosta i genialna, tyle, że
- w takich butach nie da się normalnie chodzić
- otwory w butach mają tendencje do zapychania się, co po paru próbach zamknięca zapięcia skutkuje wyrobieniem się otworów i sporej niestabilności buta
Praktycznie każda firma produkuje te wiązania, koszt powinien byc niewielki
• SNS Profil - chyba najpopularniejsze wiązanie biegowe. Zamiast bolców w wiązaniu i otworów w podeszwie buta mamy szczęki i beleczkę. Beleczkę umieszczoną na czubku buta wkładamy w szczęki, zamykamy je i gotowe - żadnych wyrabiających się lub zapychających się otworów. Szerokość beleczki jest mniejsza od rozstawu bolców N75, więc aby zachować stabilność boczną zastosowano profil pasujacy do wgłębienia idącego wzdłuż podeszwy buta.
• NNN (New Nordic Norm) - zasada działania jest bardzo podobna - także jest beleczka, szczęki, natomiast zamiast jednego profili - prowadnicy mamy do czynienia z dwoma grzebieniami, które wpasowują się do odpowiednich rowków w podeszwach butów. System wygląda na bardziej stabilny, lecz podobno śnieg ma tendencje do zbierania się pomiędzy grzebieniami i w rezultacie zapychania wiązania. Firmy produkujące takie wiązania to Rottefella, Rossignol, Fischer
Wiązania "z beleczką" zwykle występują w wersjach automatycznej (klik) i manualnej (przy ubieraniu nart trzeba się schylić, żeby otworzyć i zamknąć wiązania).
Buty pasujące do tych systemów zwykle nie porażają ani sztywnością ani konstrukcją i doborem materiałów pod względem odporności na warunki zewnętrzne. Do turystyki po nieprzetartych szlakach konieczne są ochraniacze (i zapasowe, suche skarpety).
• sprzęt śladowy / BC
Na nartach śladowych można w miarę komfortowo i bezpiecznie zejśc z przygotowanych szlaków i leśnych dróg i cieszyć się nieskrępowaną swobodą przemierzając ośnieżone bezdroża różnego rodzaju. Szersza narta ma większą nośność, a mocne, wysokie buty ułatwiają sterowanie. Na tym sprzęcie można zarówno używać przygotowanych torów (narta jest wyposażona w komorę odbiciową) , co umożliwia stosowanie technik biegowych, jak i pokusić się o całkiem fajne zjazdy kręcąc pługiem lub niezdarnym telemarkiem
Wiązania do nart śladowych to wzmocnione wersje wiązań dla nart biegowych, i tak mamy:
• Nordic 75 "kaczy dziób" Wiązanie zostało opisane powyżej, dla zastosowań BC
- jest być bardziej pancerne,
- klamra dociskająca podeszwę buta pozwala na wpięcie grubszej płetwy (18mm). Ta część często wykonana jest nie z pręta, lecz z mocniejszej blachy.
Przykładem takiego wiązania jest Supertelemark Rottefelli lub 3-pin Voile
• SNS XAdventure to mocniejsza wersjaw SNS Profil Salomona. Beleczka jest dłuższa, mocniejsza, nieco większy profil.
• NNN BCcharakteryzuje się - dłuższą beleczką oraz szerszymi "grzebieniami". Co ciekawe, zrezygnowano z nich w tylnej części wiązania przyjmując, że samo ich umieszczenie w części śródstopia zapewnia wystarczającą stabilność i sterowność. Dla polepszenia tych cech wiązanie jest wyposażone w płyty o różnych szerokościach w zależności od wersji (od 56 mm do 67mm) , które to powinno się montować do odpowiednio szerokich nart. Wiązania w tym standardzie produkuje Rottefella i Rossignol
• sprzęt telemarkowy
Zastosowanie sprzętu telemarkowego jest chyba najbardziej szerokie. Pojęcie sprzęt telemarkowy obejmuje zarówno sprzęt prawie identyczny pod względem zastosowań ze śladowym, jak i ciężki, niewiele ustępujący narciarstu alpejskiemu. Cechą wspólną wiązań telemarkowych jest, podobnie jak w poprzednich typach, brak stałego przymocowania pięty buta do narty.
Wiązania telemarkowe od poprzednich typów wiązań nart odróżnia kabel, lub inne patenty łapiące but za pięte i dociskające go do szczęk obejmujących jego czubek.
W zależności od "pancerności" sprzętu można pokusić się o rozróżnienie na:
• lekki telemark (turystyka )
Dzięki na tym sprzęcie bez trudu poradzimy sobie z cięższym plecakiem w niezbyt wymagających terenach. Mocniejsze wiązania i buty przydadzą się przy zjazdach, a jeżeli zamiast narty z komorą odbiciową zastosujemy nartę płaską, to bezpiecznie będziemy mogli zjechać nawet z całkiem wymagających stoków.
Wiązania tej klasy przypominają albo
- wiązanie NN75 "kaczy dziób" z dodanym kablem wyposażonym w napinacz
, dzięki której osiągamy większą stabilizacja pięty (wiązanie Super Telemark Rottefelli, Voile). Montujemy je do najszerszych nart śladowych.
Do tego typu wiązań wpinamy odpowiednio albo wysokie, ocieplane, lecz dalej miękkie buty BC (Rossignol BCX9, BCX11,Alpina Sierra)
• Można też zrezynować z bolców w "kaczym dziobie" zapewniając większy docisk z tyłu buta za pomocą sprężyn (wiązanie Riva, Rottefella). Tego typu wiązania montuje się już do nart płaskich. Tutaj pasują już niskie turystyczne skorupy (Garmont Excursion, Scarpa T3, Crispi BC)
Na koniec wrzucam jeszcze wagę poszczególnych „wojskowych” wiązań:
NNN Racing Light 305 gr. per pair
NNN BC Magnum 530 gr. per pair
NNN R3 Skate 310 gr. per pair
NNN R3 Classic 280 gr. per pair
NNN Racing Classic 310 gr. per pair
NNN Touring 305 gr. per pair
NNN Touring Manual 270 gr. per pair
NNN Dino 245 gr. per pair
NNN BC Auto 450 gr. per pair
Supertelemark 450 gr. per pair
Supertelemark z kablem 850 gr. per pair
NATO 100 1.5 kg per pair
NATO 120 1.5 kg per pair
NATO M98 750 g per pair
Ramer też coś koło 1,5 kg .
Nato M98 wyróżniają się pozytywnie , ale to dlatego , że nie mają stalowych szczęk łapiących dowolne buty , ale aluminiowe telemarkowe uchwyty takie jak w wiązaniach typu riva i pasują tylko do butów telemark .
Jazda
Poruszamy się na takich nartach w zasadzie tak jakbyśmy się poruszali bez nich. Trzeba nabrać trochę doświadczenia, bo na początku narta zakroczna będzie się nam cofała dopóki nie wyczujemy jakiej siły używać aby się odbić bez ujeżdżania narty odbijającej, czyli zakrocznej.
Kijki
Pomocne, a właściwie niezbędne w jeździe są też kije. Zdecydowanie dłuższe niż zjazdowe - długość dobieramy tak, żeby kij sięgał pachy. O 25 do 30cm krótsze niż wzrost
Kasa
Na komplet nowych nart i butów wystarczy już niecałe 600 zł
Używany komplet kupisz na giełdzie ponizej 200 zł
Ubiór
W spodniach typowo narciarskich można się lekko spocić. Powinny przepuszczać ciepło na zewnątrz i być wiatroszczelne. Lekki polar + wiatrówka przy postoju żeby nie przewiało. Czapkę i rękawiczki polarowe. Na dole termoakrywne kalesony i cienkie spodnie mebranowe lub z gęstego ortalionu lub podobnego materiału. Niezłe byłyby też spodnie z cienkiego polaru, zaopatrzone w membranę w newralgicznych miejscach.
Generalnie odzież oddychająca, wiatro i wodoodporna.
Dobrze jest założyć spodnie turystyczne zimowe (szelki ochrona nerek przed przewianiem), koszulkę oddychającą, lekki polar, a w plecaku kurtkę (do zjazdów się przydaje)
Z początku gdy prędkości nie są znaczne a upadki częste warto jeździć w kurtce (do kurtki nie lepi się śnieg).
Jeśli nigdy nie jeździłeś na biegówkach, zacznij od prostej jednodniowej wycieczki, najlepiej po przygotowanej trasie. Zacznij od stylu klasycznego, później możesz popróbować łyżwowego.
Następnie spróbuj dłuższej trasy, a potem możesz wybrać się na kilkudniowy off-road!
Interesujące linki na ten temat:
http://www.outdoor.org.pl/content/view/279/95/
http://www.outdoor.org.pl/content/view/240/95/
http://biegowki.pl/forum/viewtopic.php?f=14&t=2122
http://biegowki.pl/forum/viewtopic.php?f=4&t=743
http://www.skimag.pl/archiwum.php?art=39
http://www.sudety.it/index/narty/biegowe
http://www.sportowystyl.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=152&Itemid=3
http://www.ave.net.pl/narty/narty.htm
http://www.narty.pl/strony/tresc-artykulu/artykulu/bezpieczenstwo-przede-wszystkim-historia-postepu-w-dziedzinie-wiazan-narciarskich//1595/?tx_ttnews[swords]=Head&cHash=237be1380b&tx_skpagecomments_pi1[answer]=2557
Generalnie rozróżniamy narty biegowe i śladowe. Te pierwsze przeznaczone są raczej dla zawodników - są zdecydowanie cieńsze id nart śladowych i można na nich jeździć tylko na przygotowanej trasie. Dla amatorskiego biegania, czy też chodzenia bardziej przydatne są narty śladowe. Są one zdecydowanie szersze od biegowych, choć daleko im do szerokości zjazdówek, (nie mówiąc już o skokowych). Dzięki temu jesteśmy praktycznie niezależni - możemy poruszać się na nich w dowolnym terenie.
Szukaj nart z szerokością przodów od 51mm wzwyż. Te powinny się dobrze sprawdzać tam gdzie jeszcze nikt nie biegał.Od 51 do 55mm, to będą narty uniwersalne - śladowo/biegowe.
Z reguły w połowie ślizgu mają łuskę, dzięki której zapobiegamy cofaniu się nart przy poruszaniu się do przodu. Należy w takim przypadku użyć jedynie parafiny na przody i tyły nart, zostawiając łyskę nienasmarowaną.
Ogólnie uznaje się że:
- biegówki: szer <> 50mm (55-70mm); brak profilu lub profil "dodatni" (najwęższe miejsce pod butem); łuska; turystyka w terenie nizinno-pagórkowych; wiązania NN75, NNN/SNS BC
- BC to śladówki ze stalową krawędzią na trudny teren pagórkowy;wiazania NNN BC/SNS X-Adv, lekkie telemark 3pin (np. SuperTelemark)
Oznaczenia nart
Spotyka się liczbowe oznaczenia twardości według zasady: im twardsze, tym wyższy numer.
Stosowane są też oznakowania literowe: "S" (soft) - miękkie; "M" (medium) - średnie; "H" (hard) - twarde.
Narty biegowe podzielono na cztery grupy, według kryterium ich zastosowania:
S - narty wyczynowe;
A - narty sportowe;
L - narty turystyczne, śladowe;
I - narty o specjalnym przeznaczeniu.
Narty do uprawiania techniki łyżwowej są twardsze i posiadają wzmocnione krawędzie.
Oznaczone są zwykle napisem "skating".
Bardziej elastyczne narty klasyczne poznamy po hasłach "classic" lub "diagonal".
Oznaczenia te dotyczą jednak tylko nart wyczynowych i sportowych.
Długość nart
Styl klasyczny: Narty powinny sięgać do początku nasady kciuka ,przy wyciągniętej do góry ręce .
Dopuszczalna różnica(-5 cm) dla wyczynu oraz nie mniej niż 10 cm powyżej wzrostu dla początkujących.
Styl dowolny - skating : Stosuje się narty o długości 10- 15 cm powyżej wzrostu. Dopuszczalne odchylenie na minus do 5 cm w zależności od budowy i stopnia wytrenowania narciarza.
Przy doborze długości nart należy uwzględnić wagę narciarza korzytsając z tabel odpowiednich dla danej narty.
wg zasady:
długość nart = wysokość narciarza + 1/2 ciężaru ciała - (8-12) cm
Na przykład przy wzroście 175 cm i wadze 70 kg otrzymujemy:
175 + 35 - (8-12) = 198-202 cm
Narty dobieramy tak, żeby po włożeniu kartki papieru pod narty, stojąc równomiernie na nich można ją było wyciągnąć z wyczuwalnym oporem. Jeśli wyciągniemy kartkę bez trudu - za twarde; jeśli wcale - za miękkie.
Wiązania
W sumie jest to najważniejszy element. Ideałem byłby wiązania do których pasowałby zwykłe wojskowe trepy. Są nawet takie wiązania… teoretycznie bo trudne dostania, poza tym są ciężkie.
Były więc wiązania Kandahar Cable Binding, polskie wiązania typu Zryw.
Obecnie produkuje się Rottefella Nato 100 lub 120 , amerykańskie Ramer military,
W swoich nartach zrobiłem sobie własne wiązania, tzn do wiązań NN75 dodałem gumowe pasy z haczykami które trzymają but za piety, do spokojnego „biegania” wystarczają.
Znacznie łatwiej dobrać wiązania „cywilne”
Do sprzętu biegowego:
to idealny sprzęt, kiedy jedziemy na przygotowane trasy czerpać przyjemność z zimowych przebieżek bez obciążenia. Może służyć także w wędrówkach po zaśnieżonych leśnych drogach. Wyzwaniem będzie wybieranie się w nim na zupełnie dziewicze tereny, lub jazda z ciężkim plecakiem - buty okażą się za miękkie, a narty za wąskie.
W tej klasie sprzętu są trzy najpopularniejsze rodzaje wiązań:
• Nordic 75 "kaczy dziób" - trzy bolce wystające z płytki wiązania wchodzą w trzy otwory w bucie, ramka z góry dociska całość, coby nie wypadło. Na narcie, na wysokości obcasa montuje się jeszcze podpiętek zgodny z wyżłobieniem w podeszwie buta. Całość jest prosta i genialna, tyle, że
- w takich butach nie da się normalnie chodzić
- otwory w butach mają tendencje do zapychania się, co po paru próbach zamknięca zapięcia skutkuje wyrobieniem się otworów i sporej niestabilności buta
Praktycznie każda firma produkuje te wiązania, koszt powinien byc niewielki
• SNS Profil - chyba najpopularniejsze wiązanie biegowe. Zamiast bolców w wiązaniu i otworów w podeszwie buta mamy szczęki i beleczkę. Beleczkę umieszczoną na czubku buta wkładamy w szczęki, zamykamy je i gotowe - żadnych wyrabiających się lub zapychających się otworów. Szerokość beleczki jest mniejsza od rozstawu bolców N75, więc aby zachować stabilność boczną zastosowano profil pasujacy do wgłębienia idącego wzdłuż podeszwy buta.
• NNN (New Nordic Norm) - zasada działania jest bardzo podobna - także jest beleczka, szczęki, natomiast zamiast jednego profili - prowadnicy mamy do czynienia z dwoma grzebieniami, które wpasowują się do odpowiednich rowków w podeszwach butów. System wygląda na bardziej stabilny, lecz podobno śnieg ma tendencje do zbierania się pomiędzy grzebieniami i w rezultacie zapychania wiązania. Firmy produkujące takie wiązania to Rottefella, Rossignol, Fischer
Wiązania "z beleczką" zwykle występują w wersjach automatycznej (klik) i manualnej (przy ubieraniu nart trzeba się schylić, żeby otworzyć i zamknąć wiązania).
Buty pasujące do tych systemów zwykle nie porażają ani sztywnością ani konstrukcją i doborem materiałów pod względem odporności na warunki zewnętrzne. Do turystyki po nieprzetartych szlakach konieczne są ochraniacze (i zapasowe, suche skarpety).
• sprzęt śladowy / BC
Na nartach śladowych można w miarę komfortowo i bezpiecznie zejśc z przygotowanych szlaków i leśnych dróg i cieszyć się nieskrępowaną swobodą przemierzając ośnieżone bezdroża różnego rodzaju. Szersza narta ma większą nośność, a mocne, wysokie buty ułatwiają sterowanie. Na tym sprzęcie można zarówno używać przygotowanych torów (narta jest wyposażona w komorę odbiciową) , co umożliwia stosowanie technik biegowych, jak i pokusić się o całkiem fajne zjazdy kręcąc pługiem lub niezdarnym telemarkiem
Wiązania do nart śladowych to wzmocnione wersje wiązań dla nart biegowych, i tak mamy:
• Nordic 75 "kaczy dziób" Wiązanie zostało opisane powyżej, dla zastosowań BC
- jest być bardziej pancerne,
- klamra dociskająca podeszwę buta pozwala na wpięcie grubszej płetwy (18mm). Ta część często wykonana jest nie z pręta, lecz z mocniejszej blachy.
Przykładem takiego wiązania jest Supertelemark Rottefelli lub 3-pin Voile
• SNS XAdventure to mocniejsza wersjaw SNS Profil Salomona. Beleczka jest dłuższa, mocniejsza, nieco większy profil.
• NNN BCcharakteryzuje się - dłuższą beleczką oraz szerszymi "grzebieniami". Co ciekawe, zrezygnowano z nich w tylnej części wiązania przyjmując, że samo ich umieszczenie w części śródstopia zapewnia wystarczającą stabilność i sterowność. Dla polepszenia tych cech wiązanie jest wyposażone w płyty o różnych szerokościach w zależności od wersji (od 56 mm do 67mm) , które to powinno się montować do odpowiednio szerokich nart. Wiązania w tym standardzie produkuje Rottefella i Rossignol
• sprzęt telemarkowy
Zastosowanie sprzętu telemarkowego jest chyba najbardziej szerokie. Pojęcie sprzęt telemarkowy obejmuje zarówno sprzęt prawie identyczny pod względem zastosowań ze śladowym, jak i ciężki, niewiele ustępujący narciarstu alpejskiemu. Cechą wspólną wiązań telemarkowych jest, podobnie jak w poprzednich typach, brak stałego przymocowania pięty buta do narty.
Wiązania telemarkowe od poprzednich typów wiązań nart odróżnia kabel, lub inne patenty łapiące but za pięte i dociskające go do szczęk obejmujących jego czubek.
W zależności od "pancerności" sprzętu można pokusić się o rozróżnienie na:
• lekki telemark (turystyka )
Dzięki na tym sprzęcie bez trudu poradzimy sobie z cięższym plecakiem w niezbyt wymagających terenach. Mocniejsze wiązania i buty przydadzą się przy zjazdach, a jeżeli zamiast narty z komorą odbiciową zastosujemy nartę płaską, to bezpiecznie będziemy mogli zjechać nawet z całkiem wymagających stoków.
Wiązania tej klasy przypominają albo
- wiązanie NN75 "kaczy dziób" z dodanym kablem wyposażonym w napinacz
, dzięki której osiągamy większą stabilizacja pięty (wiązanie Super Telemark Rottefelli, Voile). Montujemy je do najszerszych nart śladowych.
Do tego typu wiązań wpinamy odpowiednio albo wysokie, ocieplane, lecz dalej miękkie buty BC (Rossignol BCX9, BCX11,Alpina Sierra)
• Można też zrezynować z bolców w "kaczym dziobie" zapewniając większy docisk z tyłu buta za pomocą sprężyn (wiązanie Riva, Rottefella). Tego typu wiązania montuje się już do nart płaskich. Tutaj pasują już niskie turystyczne skorupy (Garmont Excursion, Scarpa T3, Crispi BC)
Na koniec wrzucam jeszcze wagę poszczególnych „wojskowych” wiązań:
NNN Racing Light 305 gr. per pair
NNN BC Magnum 530 gr. per pair
NNN R3 Skate 310 gr. per pair
NNN R3 Classic 280 gr. per pair
NNN Racing Classic 310 gr. per pair
NNN Touring 305 gr. per pair
NNN Touring Manual 270 gr. per pair
NNN Dino 245 gr. per pair
NNN BC Auto 450 gr. per pair
Supertelemark 450 gr. per pair
Supertelemark z kablem 850 gr. per pair
NATO 100 1.5 kg per pair
NATO 120 1.5 kg per pair
NATO M98 750 g per pair
Ramer też coś koło 1,5 kg .
Nato M98 wyróżniają się pozytywnie , ale to dlatego , że nie mają stalowych szczęk łapiących dowolne buty , ale aluminiowe telemarkowe uchwyty takie jak w wiązaniach typu riva i pasują tylko do butów telemark .
Jazda
Poruszamy się na takich nartach w zasadzie tak jakbyśmy się poruszali bez nich. Trzeba nabrać trochę doświadczenia, bo na początku narta zakroczna będzie się nam cofała dopóki nie wyczujemy jakiej siły używać aby się odbić bez ujeżdżania narty odbijającej, czyli zakrocznej.
Kijki
Pomocne, a właściwie niezbędne w jeździe są też kije. Zdecydowanie dłuższe niż zjazdowe - długość dobieramy tak, żeby kij sięgał pachy. O 25 do 30cm krótsze niż wzrost
Kasa
Na komplet nowych nart i butów wystarczy już niecałe 600 zł
Używany komplet kupisz na giełdzie ponizej 200 zł
Ubiór
W spodniach typowo narciarskich można się lekko spocić. Powinny przepuszczać ciepło na zewnątrz i być wiatroszczelne. Lekki polar + wiatrówka przy postoju żeby nie przewiało. Czapkę i rękawiczki polarowe. Na dole termoakrywne kalesony i cienkie spodnie mebranowe lub z gęstego ortalionu lub podobnego materiału. Niezłe byłyby też spodnie z cienkiego polaru, zaopatrzone w membranę w newralgicznych miejscach.
Generalnie odzież oddychająca, wiatro i wodoodporna.
Dobrze jest założyć spodnie turystyczne zimowe (szelki ochrona nerek przed przewianiem), koszulkę oddychającą, lekki polar, a w plecaku kurtkę (do zjazdów się przydaje)
Z początku gdy prędkości nie są znaczne a upadki częste warto jeździć w kurtce (do kurtki nie lepi się śnieg).
Jeśli nigdy nie jeździłeś na biegówkach, zacznij od prostej jednodniowej wycieczki, najlepiej po przygotowanej trasie. Zacznij od stylu klasycznego, później możesz popróbować łyżwowego.
Następnie spróbuj dłuższej trasy, a potem możesz wybrać się na kilkudniowy off-road!
Interesujące linki na ten temat:
http://www.outdoor.org.pl/content/view/279/95/
http://www.outdoor.org.pl/content/view/240/95/
http://biegowki.pl/forum/viewtopic.php?f=14&t=2122
http://biegowki.pl/forum/viewtopic.php?f=4&t=743
http://www.skimag.pl/archiwum.php?art=39
http://www.sudety.it/index/narty/biegowe
http://www.sportowystyl.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=152&Itemid=3
http://www.ave.net.pl/narty/narty.htm
http://www.narty.pl/strony/tresc-artykulu/artykulu/bezpieczenstwo-przede-wszystkim-historia-postepu-w-dziedzinie-wiazan-narciarskich//1595/?tx_ttnews[swords]=Head&cHash=237be1380b&tx_skpagecomments_pi1[answer]=2557
0 komentarze:
Prześlij komentarz